Un confronto tra design giapponese e italiano
Partendo dalla differenza del senso dello spazio tra i modelli culturali dell'Italia e del Giappone verr analizzato il panorama artistico ed estetico del Giappone contemporaneo attraverso l'evoluzione ed i cambiamenti del costume e dello styling dei prodotti industriali. Verranno inoltre illustrate alcune delle metodologie progettuali attualmente pi in uso, a partire dalle quali sono stati creati prodotti industriali particolarmente significativi e di successo in entrambi i paesi.
[b]Tradizione e innovazione: un confronto tra il design italiano e giapponese[/b]
21 febbraio 2006
Aula Magna Facolt di Ingegneria
Viale del Risorgimento 2
Bologna
[i]Introduzione[/i]
ore 9:30
- Alessandro Freddi, Direttore dell'Institute of Advanced Study, Universit di Bologna
- Narifumi Nakaoka , Presidente del Center for the Studies of Communication-Design, Universit di Osaka
[i]Interventi di[/i]
ore 10:00
Haruhiko Fujita, Universit di Osaka, Co-Direttore della Summer School "Art, Design, Society",
"Design Theory and History of Modern Japan"
ore 10:45
- Dario Croccolo, Universit di Bologna,
"Metodologie di progettazione dei prodotti industriali"
ore 11:15
- Hidehiro Ikegami, Spazialit italiana e spazialit giapponese Universit di Keisen, Tokyo
ore 11:45 - Raffaele Milani, Universit di Bologna, Direttore della Summer School "Art, Design, Society",
"Estetica del Design"
ore 12:15
- Silvia Casagrande, Accademia di Belle Arti di Brescia "L.A.B.A"
"La moda contemporanea giapponese tra tradizione e modernit"
ore 12:45
- Barbara Cipriani, critico d'arte.
"Poetiche delloggetto in DAnnunzio fra artigianato e industria"
ore 13:15 - discussione
ore 13:45 - chiusura
ore 14:00 - buffet presso la saletta del DIEM III piano
[b]Design Theory and History of Modern Japan [/b]
Prof. Haruhiko Fujita
22 febbraio 2006
Residenza di Studi Superiori
Via Fantin 15
Bologna
ore 18,00
A rapid development of Japan after its opening to the world and the Meiji Restoration in 1867-68 is unparalleled in history. We can see its important aspects in a history of engineering, art, and design education in the late 19th and early 20th centuries. A few Italian professors played an important role in its early years. On the other hand, history and tradition before the Meiji Restoration is also or even more important. These old and new traditions should be compared from the point of view of design education.
[b]Nishida Kitaro[/b]
Prof. Nakaoka Narifumi
22 febbraio 2006
Dipartimento di Filosofia
Bologna
ore 16,00
1. In 1930s and early 1940s developed countries of Europe, America and Japan among others were confronted with crises of modernity, which they sought to overcome by social reforms like revised capitalism, communism
or fascism.
2. Philosophers in those countries tried also to respond to modern crises through philosophical reflections on modernity; their typical response was voluntarism or activism.
3. Philosophers of Kyoto-School such as NISHIDA Kitaro as its founder, TANABE Hajime and MIKI Kiyoshi as later representatives claimed that only their Philosophy of Nothingness in respective versions could give solutions both to the impasse of Western philosophy and to the moderncrises.
4. Philosophy of Nothingness of Kyoto-School basically had the aforesaid tendency of voluntarism or activism, which was however rather latent in NISHIDA and TANABE, coming out very clear only in MIKI.
[i]Per saperne di pi:[/i]
[url=http://www.isa.unibo.it/ISA/default.htm]www.isa.unibo.it[/url]
(20 Feb 2006 )